Mod Jazz Funk from the mid 90’s TOKYO!

SOUL YOUTH CONVENTION

Mod Jazz Funk from the mid 90’s TOKYO! text by amaro

“Street Echo,” the debut album by Soul Youth Convention, was released in 1996 under Typhoon Records. This album encapsulates the vibrant music scene of Udagawa-cho in Shibuya during the mid-90s, a time when the area boasted around 200 vinyl shops, many clubs, and venues, and was a hub for DJs, musicians, and music enthusiasts. Soul Youth Convention became a legendary mod jazz funk band among these communities, with their sound inspired by the rare groove of the 70s, punk, and dub. Their music still echoes with the spirit and energy of that era. Listen and feel the pulse of mid-90s Tokyo!

3管8人編成でダンサブルなジャズ・ファンクを繰り出すソウル・ユース・コンベンションは、90年代半ば、当時のアシッド・ジャズ・シーンとも絡み合いつつ、渋谷界隈のクラブを中心に活発な活動を繰り広げたシーンの中心的なバンドであった。 当時、渋谷・宇田川町は約200のレコードショップ、多くのクラブやライブハウスを擁し、DJ、ミュージシャン、音楽愛好家の拠点となっていた。ソウル・ユース・コンベンションは、70年代のレア・グルーヴ、パンク、ダブにインスパイアされたサウンドで、こうしたコミュニティの中で愛され、支持された伝説的なバンドである。彼らのデビュー・アルバム”STREET ECHO”は、そんな90年代半ばのストリートのヴァイブレーションを伝え、今もその時代のスピリットを響かせている。

Listen and feel the pules of mid-90s Tokyo! 

Profile

Formed in 1995, Soul Youth Convention released their self-produced 12-inch vinyl record “Soul Youth Formed in 1995, the same year they released a self-produced 3-track 12-inch vinyl, “Soul Youth Convention.” The 8-member band, featuring a brass section of three and guest musicians, began performing live at venues such as DJ Bar Ink stick Shibuya, Shibuya On Air East, and Roppongi Yellow.

In 1996, they released a 5-track CD, “Street Echo,” under Typhoon Records. The album received acclaim for its danceable jazz-funk tracks inspired by rare groove, punk, and dub. 

In October 1997, they released an 8-track CD album, “Ghetto Ride,” under the major label Nippon Crown. This album continued their jazz-funk style, with guest appearances by musicians like Ao Inoue from Dry & Heavy and mixer Dub Master X, adding a stronger dub influence to the work.After that, they continued performing live at venues such as Shibuya Club Quattro and Osaka Shinsaibashi Club Quattro, but disbanded in 1999.

Members

  • Kazuki Kohama: Trombone, Vocals, Leader
  • Hiroki Nakamura: Trumpet
  • Ken Kobayashi: Alto Saxophone
  • Katsuaki Takagi: Baritone & Soprano Saxophones
  • Jun Inoue: Guitar
  • Shin Hirose: Bass
  • Haruhiko Sasaki: Keyboard
  • Toshio Fuke: Drums
  • Hiroshi Iida: Percussion

プロフィール

1995年結成。同年、自主制作3曲入り12インチ・アナログ盤”Soul Youth Convention”リリース。3管8人編成でゲストミュージシャンを交えつつ、DJ Bar インクスティック渋谷、渋谷オンエアー・イースト、渋谷ネスト、六本木イエローなどでライブ活動を開始。1996年TYPHOON RECORDSより5曲入りCD”Street Echo”リリース。レアグルーブ、パンク、ダブにインスパイアされたダンサブルなジャズ・ファンクを中心にしたトラックで好評を得る。またゲストに青柳拓次(リトル・クリーチャーズ)を迎えた”The World”ではラテンのリズムにも取り組んだ。

1997年10月メジャー・レーベルである日本クラウンより8曲入りCD アルバム“Ghetto Ride”リリース。このアルバムは従来のジャズ・ファンク路線に加え、井上青(ドライ&ヘヴィ)らをゲストに迎えた他、ミキサーにDub Master Xを招き、よりDub色の強い作品に仕上がった。

その後渋谷クラブクアトロ、大阪心斎橋クラブクアトロなどでライブ活動を繰り広げるも1999年解散。

メンバー

  • 小浜一樹 (トロンボーン、ヴォーカル、リーダー)
  • 中村 裕紀 (トランペット)
  • 小林 健 (アルトサックス)
  • 高木 克明 (バリトン&ソプラノ·サックス)
  • 井上 純 (ギター)
  • 広瀬 信 (ベース)
  • 佐々木 晴彦 (キーボード)
  • 福家 敏雄 (ドラムス)
  • 飯田 寛 (パーカッション)

Soul Dressers Racing Through Dogenzaka

The Heartbeat of 90s Shibuya Music Scene

The Shibuya-kei scene, which can be described as the Shibuya subculture that emerged in Shibuya in the 90s, was undeniably influenced by the explosive Acid Jazz movement in the UK.

Eddie Piller from Acid Jazz Records, Paul Bradshaw from Straight No Chaser magazine, and Paul Weller inspired us to scour record shops, hunting down records and buying heaps of them (in a time when 12-inch records could be bought for less than ¥1,000). For us, who flocked with friends in secondhand clothing stores and clubs, Shibuya—a place that was in some ways very domestic—was extremely comfortable and perfect for gathering information.

Caught in the whirlpool of an era where we had to be hip and cool at all costs, we might have been somewhat fortunate. I am grateful to the friends and people involved who supported us.

Kazuki Kohama

メッセージ

『道玄坂を駆け抜けたソウル・ドレッサーズ』

The Heartbeat of the 90s Shibuya Music Scene”

90年代渋谷で誕生した渋谷サブカルチャーとも言うべき

渋谷系シーンは紛れもなく、イギリスで爆発的に広がった

Acid Jazzムーブメントからの影響に他ならないものでした。

Acid Jazzレコードのエディ・ピラー、

ストレート・ノー・チェイサーのポール・ブラッドショー、ポール・ウェラー

らのプレイリストを追いかけてレコ屋をくまなく回り

レコードを山ほど購入して(12インチレコードが¥1,000以下で買えた時代)

古着屋とクラブで仲間と“群れて”いた僕たちにとって

渋谷という、ある意味非常にドメスティックな場所は

大変居心地が良く情報収集にはもってこいの場所でもありました。

何が何でもヒップでクールでならなければならかった時代の

渦に巻き込まれた僕らは、今思えば十分に“ついていた”のかもしれない。

お世話になった友人、関係者の方々に感謝します。

                     

                        小浜一樹

「高木君へ

 いつかまたセッションしよう!

 天国でゆっくりして下さい!

 メンバー一同より」